W dobie kryzysu, który dotknął branżę restauracyjną, wcale nie jesteśmy skazani na całkowite zawieszenie działalności. Pozostanie na rynku i utrwalenie swojej pozycji w świadomości odbiorców jest niezwykle ważne. Wielu restauratorów decyduje się na uruchomienie dodatkowych możliwości dla swoich gości, jakimi są dowóz dań oraz oferta na wynos. To dobra decyzja, pozwalająca na zachowanie koniecznego minimum przychodów oraz podkreślenia swojej obecności na rynku. Przekażemy Ci kilka prostych trików, jak skutecznie wypromować swoją ofertę wynos/dowóz.
1. Skorzystaj z co najmniej kilku portali/aplikacji do zamawiania jedzenia
W czasie, gdy restauracja funkcjonuje na pełnych obrotach, obsługa wielu portali/aplikacji do zamawiania dań jest trudna. Jednak w dobie ograniczonej działalności to najlepsza decyzja. Zapewni ona nam dotarcie do szerszej grupy odbiorców i zmaksymalizuje szanse na uzyskanie większego obrotu.
Dostępne aplikacje/portale, na których możemy umieścić swoją ofertę dań na wynos to:
- Pyszne.pl
- Wolt
- Uber Eats
- Finebite
- Room Service
- Pizzaportal.pl
- Royalmenu
- glodny.pl
- danianawynos.pl
2. Uruchom wszystkie możliwe środki przekazu, jakimi dysponujesz do zakomunikowania o Twojej ofercie na wynos/dowóz
Social media, fora, wizytówka Google – postaw na wszelkie możliwe środki komunikacji, by dotrzeć z Twoją ofertą do jak największej liczby osób.
Social media – Facebook, Instagram
Umieść post oraz uruchom kampanię informującą o Twojej ofercie wynos/dowóz. Prócz postów i kampanii zasięgowych możesz umieścić informację w stories, za pośrednictwem których możesz codziennie w kreatywny sposób przypominać o swojej ofercie np. zamieszczając krótkie filmy z pakowania dań, gotowania, odbierania ich przez uśmiechniętego kuriera etc.
Skontaktuj się z firmami kurierskimi, które prowadzą dowóz z Twojej restauracji, namów przedstawicieli do uruchomienia wspólnego konkursu na Facebooku lub udostępnienia Twojego postu albo dodatkowego poinformowania o Twojej ofercie na ich kanałach social media.
Wizytówka Google
Zmień opis w swojej wizytówce Google, informując o nowym trybie działania restauracji oraz uzupełnij ją o wpisy blogowe, które możesz zamieszczać co kilka dni, przypominając w różny sposób o ofercie wynos/dowóz. Wymień możliwości zamawiania jedzenia oraz pokazuj we wpisach dania, które można obecnie zamówić.
3. Skomponuj menu dostosowane do dostaw kurierskich.
Pamiętajmy o tym, że w przypadku dostaw kurierskich również podlegamy ocenie naszych odbiorców, dlatego warto dostosować serwowane dania do usługi kurierskiej. Jak to zrobić?
- Skróć swoje menu stawiając na bestsellery
W dobie ograniczonych usług zatowarowanie na potrzeby całego menu jest obciążeniem dla Twojego budżetu oraz utrudnieniem pracy dla mniejszego składu obsługi, którą pozostawiłeś w dyspozycji. Skrócenie menu pozwoli na ograniczenie kosztów, ułatwi wybór Twoim odbiorcom oraz ułatwi pracę Twojej ekipie, co zminimalizuje ryzyko wszelkiego rodzaju wpadek oraz skróci czas dostawy.
- Dostosuj serwowane dania do różnego rodzaju przewozu
Warto mieć na uwadze fakt, że kurierzy dostarczają nasze dania, korzystając z różnych środków transportu, poczynając od samochodu, poprzez skutery, kończąc na rowerach. W związku z tym dania serwowane przez Twoją restaurację w tym trybie powinny być smaczne, proste i jednocześnie powinny dobrze prezentować się po dostarczeniu. Dlatego też lepiej zdecydować się na dania jednogarnkowe lub o prostszej formie, która pozwoli na zachowanie dobrej prezencji nawet po dostarczeniu rowerem. Dla przykładu lepiej sprawdzi się pizza/burger czy też Pad Thai niż terrina z foie gras z pianą z moreli.
4. Zadbaj o swój wizerunek i możliwości sprzedażowe na portalach gastronomicznych
To, jak zaprezentujemy swoją ofertę za pośrednictwem gastronomicznych portali kurierskich jest bardzo istotne. Tutaj pierwsze wrażenie również odgrywa decydującą rolę i przekłada się na to, czy to my zostaniemy wybrani częściej czy konkurencyjne restauracje. Pytanie jak wyróżnić się w ‘’tłumie’’ innych ofert?
- Zadbaj o wizualny aspekt swojej oferty
Jest wiele prawdy w powiedzeniu ‘’jemy oczami’’. To właśnie wygląd i prezencja dań jest jednym z najczęstszych kryterium doboru i decyzji przy wyborze oferty z dostawą, dlatego nie oszczędzaj na przygotowaniu odpowiedniego materiału zdjęciowego, który będzie promował Twoją ofertę w mediach i portalach restauracyjnych. Zatrudnij w tym celu profesjonalnego fotografa, który specjalizuje się w fotografii kulinarnej. Pamiętaj również, aby na zdjęciach umieścić najbardziej apetycznie wyglądające dania oraz tzw. specjalności Twojej restauracji czyli Twoje flagowe dania.
- Stwórz zachęcający opis
Jeśli portal/aplikacji pozwala Ci na umieszczenie opisu Twojej restauracji spraw, aby był on maksymalnie zachęcający. Tutaj ważne jest, aby wypośrodkować przekaz tak, by nie był on lakoniczny, ale jednocześnie nie zbyt długi. Zaznacz pochodzenie produktów, z których korzystasz, podkreślając ich wysoką jakość i staranną selekcję. Wspomnij również o tym, z czego słynie Twoja restauracja i zachęć do zamawiania tych dań, które cieszą się największą popularnością wśród Twoich Gości. Nie używaj języka zbyt formalnego, aby pokazać swoją naturalność i otwartość, to pomaga zidentyfikować się odbiorcom z Twoją restauracją.
- Postaw na sprzedaż i wyróżnij się
Jeśli aplikacja daje Ci takie możliwości to wyróżnij się spośród innych ofert. Zapoznaj się uprzednio dokładnie z ofertą pozostałych restauracji, poszukaj inspiracji i dostosuj je do swojego profilu. Ważne jest to, by nie kopiować w 100% dobrych pomysłów a inspirując się nimi stworzyć własne. Np. dopisz do swojej oferty, że do każdego zamówienia powyżej 50 zł, zamawiający otrzyma napój gratis – to pomoże Ci zwiększyć ‘’koszyk’’ zamawiającego. Możesz też dodać do każdej dostawy voucher z zaproszeniem do restauracji, by zachęcić zamawiających do jej odwiedzenia po zakończeniu kwarantanny.
5. Dbaj o opinie odbiorców i zachęcaj ich do zostawiania ocen
Użytkownicy gastronomicznych aplikacji kurierskich najczęściej wybierają te restauracje, które posiadają wysoki rating i dużo ocen. Zawalcz o to, aby być w gronie restauracji, które mogą się pochwalić jednym i drugim.
- Zachęć odbiorców do pozostawienia opinii, dotyczącej Twojej restauracji
Dołącz do swojego ‘’wynosu/dowozu’’ informację, zachęcającą odbiorcę do pozostawienia opinii. To może być kartka lub napis na opakowaniu/torbie. Dodaj mały upominek – voucher, owoc lub po prostu namaluj na opakowaniu serduszko czy też uśmiech. Pozwoli to na wywołanie pozytywnych emocji u odbiorcy, wpłynie pozytywnie na zapamiętanie Twojej restauracji i pozostawioną opinię.
- Jeśli portal/aplikacja udostępnia taką możliwość, aby odpowiadać na opinie odbiorców to rób to zawsze! Dziękuj odbiorcom za pozytywne opinie, a na negatywne reaguj propozycją kontaktu w wiadomości prywatnej w celu poznania problemu i jego naprawienia.
6. Bądź elastyczny i zwiększ wachlarz dostępnych możliwości.
Lubimy mieć wybór w każdej sytuacji, a to dotyczy także Twojej oferty podczas kryzysu epidemicznego. Warto zatem dać swoim odbiorcom więcej możliwości niż jedynie zamawianie dań za pośrednictwem aplikacji.
- Uruchom własną linię telefoniczną z dostawami
Pozwoli Ci to na utrzymanie lepszych relacji z Twoimi gośćmi, zaaktywizuje Twoją obsługę oraz pozwoli na zwiększenie sprzedaży poprzez odpowiednią sugestię w rozmowie z gośćmi. Da Ci możliwość przekazywania szerszej oferty, jak promocje czy dodatki.
- Daj kilka opcji zakupu Twoich produktów
Oprócz dostaw kurierskich, możesz zaproponować swoim gościom odbiór osobisty (np. w lepszej cenie niż w dostawie) lub zaoferować możliwość zakupu vouchera kwotowego do wykorzystania w przyszłości.
|
Akademia Praktyk Gastronomicznych i Hotelarskich
ul. Puławska 38
05-500 Piaseczno
tel.: 601 788 865
tel.: 22 243 40 99
e-mail: kontakt@apgih.pl
www.apgih.pl
|
Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.