1. Cel nadrzędny to utrzymanie kluczowego personelu dla Twojego biznesu. Już teraz na bieżąco informuj otwarcie o sytuacji, w jakiej jest Twoja firma. Wykorzystywanie zaległych urlopów czy bezpłatnych urlopów w tej wyjątkowej sytuacji nie są niczym niewiarygodnym w sytuacji światowej epidemii. To prawdziwy sprawdzian czy pracownicy, którzy są przez Ciebie postrzegani jako kluczowi, są rzeczywiście fundamentem dla Twojego biznesu w tej bezprecedensowej sytuacji dla turystyki i gastronomii.
2. Renegocjacje czynszu najmu. Jeżeli jesteś najemcą lokalu, niezwłocznie wyślij podanie o zawieszenie albo obniżenie czynszu do czasu ponownego otwarcia Twojego lokalu. Po jego otwarciu powinieneś negocjować wysokość czynszu. Nic dzień później nie wróci do normy. Będzie to bardzo powolny powrót do normalności, a wynajem lokali nie będzie oczywistością. Spokojnie już możesz renegocjować czynsz najmu po reaktywacji Twojego biznesu.
3. Zadbaj o swoją płynność finansową. Wypłaty wynagrodzeń w ratach to lepsze wyjście aniżeli brak jakichkolwiek wypłat. Zapłaty częściowe za faktury zakupu surowców sprzed kryzysu także. Na pierwszym miejscu jest zabezpieczenie wynagrodzeń Twojego zespołu, reszta zobowiązań musi poczekać.
4. Nie zamykaj lokalu, jeśli możesz zorganizować wynosy lub wywozy. Jeżeli Twój lokal ma szansę na wywozy/ wynosy - spróbuj swoich sił. Zamykaj na głucho dopiero wtedy, kiedy przychody nie pokrywają kosztów działalności. Może możesz przebranżowić lokal na catering garmażeryjny? Może sprzedaż on-line?
5. Nie zapominaj o społecznej odpowiedzialności. Jak masz wynosy czy wywozy może warto przeznaczyć 50-100 porcji dziennie dla bezdomnych, ubogich, którzy nie mają, gdzie ugotować swojego posiłku. Może warto dostarczyć żywność do pobliskiego szpitala albo domu pomocy społecznej. Bądź społecznie odpowiedzialny.
6. Bezpieczeństwo gości Twojego lokalu i komfort konsumpcji jest dobrem nadrzędnym. Zadbaj o instrukcje mycia dłoni w toaletach, dozowniki z płynem dezynfekującym, być może większy dystans pomiędzy stolikami kosztem ilości miejsc siedzących? Pamiętaj, że komfort gości to większe obroty po długiej przerwie i kwarantannie domowej, która spowodowała brak zaufania do konsumpcji w miejscach publicznych.
7. Szkolenia obsługi ze standardów serwisu ze zwiększonym reżimem higienicznym. Zaplanuj szkolenia kelnerów, barmanów i kucharzy, bo zagrożenie zachorowań nie zakończy się z dniem ponownego otwarcia Twojego lokalu. O wdrożonych praktykach informuj w social media, na Twojej stronie internetowej oraz w samym lokalu. Budując profesjonalny serwis ze standardami higieny, zdobędziesz zaufanie i życzliwość Twoich gości.
8. Twój wizerunek w social mediach jest kluczem do sukcesu. Zaplanuj kampanię smacznego menu i akcji promocyjnych w social media. Pierwszy okres po otwarciu lokalu to z pewnością większe wydatki na promocje, które właściwie zaplanujesz w zakresie przekazu, ale i wydatków na kampanię. Bez spontanicznych i nieprzemyślanych komunikatów.
9. Twoje menu to kolejny klucz do sukcesu. Po przerwie to będzie inna gastronomia. Nacisk na bezpieczną konsumpcję, gorące startery, desery, nowe gorące napoje mogą być Twoją przewagą konkurencyjną. Bądź po prostu innowacyjny w swojej ofercie gastronomicznej.
10. Patrz z optymizmem w przyszłość, bo cała nasza branża ma podobne wyzwania. I nie załamuj rąk, chociaż co chwilę możesz popadać w zwątpienie. Proszę, bądź cały czas kreatywny w tworzeniu nowej atmosfery Twojego miejsca i menu. Pamiętaj proszę, że to co działało wcześniej, przed epidemią, niekoniecznie będzie nadal Twoim motorem do sukcesu w biznesie.