Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
24.04.2024
środa
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Rational
Robot - Coupe
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Cukiernia M&K
Debic
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Forum ekspertów
Skanujemy rynek Horeca

Sebastian Nowacki lider projektu badań marketingowych HorecaResearch™ o unikatowych badaniach marketingowych na temat rynku HoReCa i foodservice.

Gastrona.pl : Co to jest HorecaResearch™?

Sebastian Nowacki: HorecaResearch™ jest unikatowym przedsięwzięciem na polskim rynku badań marketingowych. Celem projektu jest dostarczanie pełnej i profesjonalnej wiedzy o rynku HoReCa i foodservice - zestawu precyzyjnych informacji o rynku, które dla menedżerów będą wsparciem w podejmowaniu skutecznych decyzji biznesowych.

Naszym klientem końcowym jest właściciel, menadżer hotelu czy restauracji, szef kuchni, a nie ktoś kto przychodzi na obiad czy korzysta z noclegu. Interesuje nas wyłącznie profesjonalny rynek B2B. Chcemy dostarczać rzetelną wiedzę menedżerom tego rynku, który od kilku lat rozwija się bardzo dynamicznie. Rok temu było tempo wzrostu ok. 10%. Rok 2008, pomimo trwających perturbacji w sektorze finansowym, też powinien być wzrostowy.

G.pl: Kogo będziecie „skanować”?

S.N.: Wiemy, że proces podejmowania decyzji zakupowych w HoReCa jest dość złożony: są to dwa światy biznesowe, które zazwyczaj (ale nie zawsze) połączone są funkcją gastronomiczną. Proces decyzyjny inaczej wygląda w dużych obiektach gastronomicznych w hotelach, inaczej w małych czy średnich restauracjach samodzielnych, a jeszcze inaczej w punktach sezonowych. Inna jest dynamika tych procesów w obszarze kuchni, baru czy wyposażenia wnętrz w hotelu. Dodatkowo musimy patrzeć na liczbę gwiazdek.

Dlatego też podmiotem naszych badań musi być kilka segmentów DMU (decision making units). Niezaprzeczalnym wyróżnikiem naszego podejścia jest wcześniejsze zebranie i codzienne aktualizowanie bazy danych ponad 30 000 całorocznych punktów HoReCa w Polsce. Jest to zbiór wystarczający na śledzenie trendów i określanie optymalnych strategii marketingowych związanych z HoReCa w Polsce.

G.pl: A konkretniej?

S.N.: Nasze badania będą realizowane wśród:

  • właścicieli
  • menedżerów
  • szefów kuchni
  • cukierników
  • sommelierów
  • barmanów
  • baristów
  • kelnerów

Pragnę zauważyć, że do tej pory nie było tak posegmentowanych badań marketingowych tego rynku. Tylko takie ujęcie zapewni wysoką rzetelność wyników.

G.pl: Jakie zagadnienia badawcze będą poruszane w badaniach?

S.N.: Przed uruchomieniem procesów badawczych przeprowadziliśmy własne badania marketingowe wśród menadżerów firm, które sprzedają na tym rynku. Okazuje się, że są oni zainteresowani następującymi zagadnieniami badawczymi:

  • identyfikacją procesu podejmowania decyzji zakupowych w poszczególnych grupach produktowych (kto? jak? kiedy? dlaczego?)
  • wizerunkiem własnej marki vs. marek konkurencyjnych
  • udziałem rynkowym poszczególnych marek
  • identyfikacją modelu konsumpcji mediów przez decydentów HoReCa
  • oceną skuteczności narzędzi marketingowych
  • częstotliwością zakupów i ich wolumenem
  • powodami zmiany dystrybutorów i identyfikacją kryteriów wyboru
  • oceną poziomu satysfakcji z produktów
  • oceną lojalnością do marki i programów lojalnościowych.

Oprócz klasycznych problemów, a raczej wyzwań marketingowych, menedżerowie podkreślają zagadnienia związane z lojalnością klientów. Ten ostatni element wydaje się być bardzo ważny, szczególnie w kontekście zapowiadanej obniżki koniunktury gospodarczej. Lojalny klient będzie jeszcze cenniejszy.

G.pl: Jak tę wiedzę można zdobyć? Jakie metody będziecie stosować?

Sebastian Nowacki: W ramach HorecaResearch™ stosowane będą następujące metody badawcze:

  • ilościowe (przede wszystkim metodą telefoniczną CATI)
  • jakościowe (Focus Group Interview, Mystery Shopping, IDI)
  • istnieje też możliwości by klienci działający na tym rynku zamówili u nas badania na wyłączność (ad hoc) lub dodali kilka pytań (na zasadzie badania omnibus) do startujących niebawem badań z szefami kuchni i barmanami – oczywiście tam także będą włączeni menedżerowie mający wpływ na podejmowane decyzje w związku z produktami do baru czy do kuchni (HorecaSkaner)

G.pl: Kto stoi za nazwą HorecaResearch™ ?

S.N.: Projekt jest realizowany wspólnie przez konsorcjum trzech firm:

  • ABM Agencja Badań Marketingowych – odpowiada za metodologię badań, przygotowanie narzędzi badawczych i za kontakty z klientami.
  • Agencja Marketingowa AMPS – nadzoruje i konsultuje proces badawczy, odpowiada za metodologię Mystery shopping i monitoring standardów jakości obsługi w punktach HoReCa.
  • CTI Media – m.in. dostarcza technologię informatyczną, zapewnia wsparcie IT oraz dostarcza bazę rekordów HoReCa.

Pragnę podkreślić, że wszystkie badania będą realizowane zgodnie z wytycznymi ESOMAR – czyli międzynarodowej organizacji zrzeszającej firmy badań marketingowych.

G.pl: Jakie badania będą dostępne? Kiedy start?

S.N.: Znów posiłkujemy się potrzebami menedżerów. To oni zadecydowali. Rozpoczynamy dwa projekty badawcze: HorecaSkaner Szef Kuchni - badanie syndykatowe metodą CATI na próbie min. 1 200 osób podejmujących decyzje zakupowe dotyczące produkcji gastronomicznej i wyposażenia kuchni w całorocznych obiektach gastronomicznych.

Drugim projektem jest HorecaSkaner Bar & Barman, także na próbie min. 1 200 całorocznych obiektów gastronomicznych posiadających licencję na sprzedaż alkoholu.

Do tej pory nie było dostępnych tak dużych prób wśród tego segmentu respondentów.

Badania będą przeprowadzane w styczniu i w lutym. Wyniki będą dostępne w marcu 2009 roku. Także wiosną planujemy zorganizować seminarium poświęcone wynikom tych badań.

G.pl: To jest nowy projekt: dlaczego klienci mieliby korzystać z Państwa usług, a nie z innych firm badawczych? Jakie macie przewagi? Dlaczego warto?

SN: Dziękuję za to pytanie. Mamy kilka unikatowych wartości: otóż nasi klienci dostaną pełną wiedzę na temat procesów i zagadnień marketingowych tego rynku. Badania są prowadzone na dużych próbach (min. 1 200 respondentów) także margines błędu jest niewielki (ok. +/- 2-3% - oczywiście dotyczy on posiadanej przez nas bazy danych ponad 30 000 punktów HoReCa w Polsce). Duża próba ma też tę zaletę, że umożliwia m.in. przygotowanie pogłębionych zestawień.

Jako pierwsi dajemy klientom możliwość dodania do ankiety badawczej własnych pytań: jedno pytanie kosztuje ok. 1 500 zł. Oznacza to, że już za 1 - 1,5 zł (sic!) można dostać informację zwrotną (feedback) od klienta końcowego.

Dodatkowo, w ramach projektu współpracujemy z CTI Media, firmą marketingową, która bardzo dobrze zna rynek HoReCa, bo - o ile się nie mylę - jest na nim od 2001 roku. Wszystkie te elementy decydują, że na starcie mamy przewagę nad naszymi konkurentami.

G.pl: A jaka będzie formuła prezentacji wyników?

S.N.: Menedżerowie sami określili formę prezentacji wyników: ma to być przeglądarka internetowa z możliwością pracy na bazie danych. I tak będzie. Pracujemy nad serwisem www.horecaresearch.pl i specjalną aplikacją bazodanową do prezentacji wyników. Baza danych będzie dostępna w interaktywnej formie właśnie w serwisie www.horecaresearch.pl. Będzie tam możliwość tworzenia własnych raportów i wykresów, oczywiście z importem plików do formatów Excel, Word. Klient będzie miał możliwość korzystania z wyników badań o każdej porze. Wersja papierowa także będzie dostępna.

Mogę zdradzić tajemnicę, że negocjujemy też dodatkowy zakup specjalnego amerykańskiego oprogramowania do prezentacji wyników w formie dashboards, które zapewniają wysoką użyteczność i łatwość w tworzeniu własnych raportów. Nie mogę obiecać, że uda nam się uruchomić to oprogramowanie już w pierwszej turze skanerów – ale będziemy się starać.

G.pl: Koniec roku to czas planowania budżetów marketingowych. Ile kosztuje dostęp do wyników badania?

S.N: Nieograniczony w czasie i w formie dostęp do wyników badania to wydatek 9 500 zł netto. Dla tych, którzy zamówią badania w grudniu 2008 oferujemy zniżkę 10%. Myślę, że cena jest fair i odzwierciedla unikatową wartość informacji, które dostarczamy.

G.pl: Dziękuję za rozmowę i życzymy sukcesów rynkowych. Będziemy śledzić Państwa projekt.

SN: Ja też bardzo dziękuję za możliwość prezentacji projektu HorecaResearch™. Zapraszam wszystkich do kontaktów ze mną. Z wielką przyjemnością odpowiemy na każdy mail czy telefon. Obiecuję też, że Gastrona.pl jako popularne medium branżowe otrzymywać będzie syntezy z naszych badań jako pierwsze.


null
Sebastian Nowacki – prezes zarządu Agencji Marketingowej ABM (www.abm.pl), lider projektu HorecaResearch™. Z branżą badań marketingowych związany od 1990 roku. Realizował projekty badawcze m.in. dla: VF Polska Distribution (Wrangler/Lee), Nike, Deichmann Obuwie, General Motors Poland, Neckermann, Lotos, PKO BP, BRE Bank, Lukas Bank, Boehringer Ingelheim, T.U. Allianz Polska, Grupa AXA Polska, Commercial Union, EFL - Europejski Fundusz Leasingowy, Szkoła Główna Handlowa, L'Oreal, BMW, BIC Medicus. Żonaty, syn Kuba. Hobby: piłka nożna, taktyka i strategia walki.



sebastian@horecaresearch.pl
tel: 0 600 272 555
www.horecaresearch.pl

 


 Wersja do druku         Poleďż˝ znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Robvita Robot - Coupe Rational LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Heinz Polska Gastromix Matlix Elmak CompArt International Naczynia Polska Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000